Sjimpanser kan lære reglene i stein, saks, papir

Kort sagt:

Sjimpanser kan lære seg reglene i stein, saks, papir – og det omtrent like godt som et fire år gammelt menneskebarn kan lære seg det.

Stein, saks, papir er ganske avansert

Kan du spillet stein, saks, papir? Det er et spill mange av oss ofte bruker hvis vi skal bli enige om ting som ikke er så viktige, som hvis to mennesker skal bestemme seg for om de enten skal dra på kino eller spille fotball en kveld.

Det hele går ut på at to personer knytter hånden sin, beveger den opp og ned et visst antall ganger, før begge lager et av tre tegn med hånden. Tegnene er enten stein, saks eller papir, der det ene tegnet slår det andre i et sirkulært forhold: Stein vinner over saks, men taper for papir. Saks vinner over papir, men taper for stein. Papir vinner over stein, men taper for saks.

Foto: Enzoklop (eget verk, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)

Hvis du har spilt det noen ganger, synes du sikkert det er enkelt å forstå reglene, men det er egentlig ganske godt gjort, og noe som krever komplekse mentale evner.

Japanske forskere ville se om også sjimpanser kan lære seg disse spillereglene, og de ville sammenligne denne evnen med hvordan menneskebarn lærer seg reglene.

Metodene

Forskerne fikk hjelp av syv sjimpanser av begge kjønn og ulike aldre, og 38 menneskebarn som alle var 3–6 år gamle.

Sjimpansene lærte ikke å lage håndsignaler selv, i stedet fikk de se bilder av disse signalene på en dataskjerm. Bildene viste to av de tre tegnene, og sjimpansene skulle trykke på tegnet som slo det andre. Trykket de på riktig tegn, fikk de et lite stykke eple som belønning. Trykket de feil, fikk de ingenting.

Fra forsøket (Foto: Jia Gao m. fl.)

For menneskebarna var oppsettet likt, bortsett og barna ikke ble belønnet med et stykke eple når de valgte riktig, de fikk heller se et bilde av en glad sjimpanse.

Resultatene

Resultatene viste at fem av de syv sjimpansene lærte seg reglene, og de brukte i gjennomsnitt 307 treningsøkter.

I forhold til sjimpansene lærte de fleste barna reglene veldig raskt, i gjennomsnitt bare fem treningsøkter tok det. Men her viste det seg at alder hadde mye å si: Jo eldre barna var, jo raskere lærte de seg reglene. Barna som var yngre enn fire år gamle, klarte det ikke i det hele tatt.

Forskerne konkluderte at sjimpanser kan lære seg reglene i stein, saks, papir omtrent som et fire år gammelt menneskebarn kan lære seg det.

Kilder:

https://link.springer.com/article/10.1007/s10329-017-0620-0 (forskningsartikkelen)

(Skrevet av Emma Mary Garlant, publisert 14.08.2017. Hovedfoto: CC0, via Pixabay)